TERRA TRAC bælteundervogn

Konsekvent videreudvikling.

Landbruget ændrer sig. For at kunne leve op til landmændenes og maskinstationernes øgede krav til arealydelse, fleksibilitet og lavere marktryk fortsætter CLAAS sin konsekvente udvikling af TERRA TRAC teknologien.

TERRA TRAC bælteundervogn

Konsekvent videreudvikling.

Landbruget ændrer sig. For at kunne leve op til landmændenes og maskinstationernes øgede krav til arealydelse, fleksibilitet og lavere marktryk fortsætter CLAAS sin konsekvente udvikling af TERRA TRAC teknologien.

Kompetencen.

30 års erfaring.

Det er 30 år siden, CLAAS præsenterede den første mejetærsker med gummibælter. Ulemperne ved stålbælterne, der ikke kunne køre på offentlig vej og kun kunne køre meget langsomt, blev løst med den nye teknologi. Det var dog kun det første skridt mod en hel række udviklinger og optimeringer. I 1994 udviklede CLAAS bælteundervognen TERRA TRAC.

Dette nye system var overbevisende på grund af den smalle transportbredde og den rolige gang. Også problemet med det uensartede tryk i forageren blev mindsket. Lanceringen af den nye LEXION med TERRA TRAC fulgte i 1997. Med den har CLAAS mere end 30 års erfaring med gummibælteteknologien og nu 20 års erfaring inden for serieproduktion af TERRA TRAC transmissionssystemerne.

1987.

Den første mejetærsker med gummibælter som standardudstyr præsenteres offentligt på Farm Progress Show i USA.

1994.

CLAAS starter forsøg med TERRA TRAC på en MEGA mejetærsker. Løbehjulene er med luft.

1997.

Den første serie af TERRA TRAC undervognen på en LEXION 450. Dengang stadig med fast forbindelse på akslen. Løbehjulene er af stål med påskruede gummielementer for at kunne klare den høje friktionsbelastning.

1997.

Til markedet i USA udstyres mejetærskerne med vulkaniserede løbehjul og et forbedret bælte, hvorved holdbarheden øges endnu mere.

2004.

Undervognen er nu affjedret med gummilejer på akslen. Det giver en klart lavere stødbelastning af maskinen og en meget komfortabel kørsel.

2006.

TERRA TRAC bælteundervognen har nu fået en markant forstærket struktur, idet chassiset er støbt i ét stykke, så det kan bære den højere vægt på maskinen.

2011.

Den nye hydro-pneumatiske affjedring giver meget komfortabel kørsel på marken og på offentlig vej. Denne undervogn benyttes stadig i dag.

Som det næste logiske skridt udstyres nu også JAGUAR og AXION med TERRA TRAC undervognen, der er specielt tilpasset til kundernes krav.